Hardloopsokken

Aandachtspunten bij het kopen van hardloopschoenen. Koop ze bij voorkeur in een winkel waar een verkoper is die verstand van hardlopen heeft. Laat kijken naar uw loopstijl. Er moet gelegenheid zijn om uw schoenen uit te proberen.

Maat
Schoenen worden verkocht op lengtemaat. Helaas kun je niet zonder meer op het getal afgaan. Deze kan per land en zelfs per merk verschillen. Slechts zelden zijn er hardloopschoenen waarbij er variatie in de breedte mogelijk is. Koop hardloopschoenen bij voorkeur wat later op de dag (je voeten zetten in de loop van de dag iets op) en pas met de sokken die je ook bij het hardlopen gebruikt. Laat de verkoper controleren of de hardloopschoen goed om je voet sluit, loop even rond zonder dat de veters aangesnoerd zijn. Als de hardloopschoen dan van achteren slipt is hij te groot of bij de hiel te breed. Controleer met je vingers of er niet teveel ruimte tussen de hardloopschoen en de hiel is. In de lengte moet er ongeveer een halve centimeter voor de tenen overblijven. Wikkel met je voet af en controleer dat je niet met je langste teen tegen de voorkant van de hardloopschoen aankomt. Zelfs een heel licht contact van tenen met hardloopschoen kan irritant zijn of blauwe nagels veroorzaken. Bij gebruik rondom de middenvoet veters redelijk strak aansnoeren zodat de voet niet kan schuiven. Eventueel kunnen, om de tenen niet af te knellen, de onderste gaatjes onbenut blijven. Of werk met 2 stukken veter!

Hielkap
De hielkap moet stevig genoeg zijn, de hiel goed fixeren en sturen tijdens landing en afzetfase.
De hoogte moet juist zijn. Te hoog kan achillespeesklachten opleveren (bijv. blaren t.g.v. wrijving, maar ook erger), te laag kan slippen van de hiel in de schoen veroorzaken.

Zool
Kies de juiste zool, afgestemd op de ondergrond waarop u wilt lopen. Informeer naar de slijtvastheid. Controleer de buigzaamheid van de zool. Op ongeveer 2/3 van de lengte, onder de bal van de voet hoort het buigpunt te liggen. De tussenzool is onder de hak ligt verhoogd. Hebt u regelmatig last van stijve kuitspieren dan moet u na laten gaan of u korte kuitspieren hebt. Zo ja, kies dan een hardloopschoen met een hogere hak. Let goed op de netto hakhoogte.

Schoenleest
Voetbed en sportsteunzool. Iedere hardloopschoen heeft een voetbed. Soms een zacht frutseltje, wat bij een probleemloze voet prima kan volstaan, soms een redelijk stevig voetbed wat al enige steun geeft bij pronatie. U kunt dit voetbed uiteraard vervangen. Met een ander voetbed, los te koop in de winkel of met een door een orthopedisch schoenmaker gemaakte sportinlay (sportsteunzool). Vaak kunt u in een goede sportzaak een voetafdruk laten maken en laten bekijken of u een afwijkend voettype heeft. Een afwijkend voettype hoeft geen klachten te geven, maar als er klachten zijn dan is er een goede kans dat die uit de voeten voortkomen en is er met een goede steunzool meestal wat aan te doen. Via de homepage (hardloopspeciaalzaken) kunt u aan adressen komen om steunzolen te laten maken. Als u steunzolen neemt houdt er dan rekening mee dat het misschien even wennen is. Blijven de klachten of zitten ze niet lekker, ga dan terug voor controle en aanpassing.

Naden
Controleer of er geen stikranden op onjuiste plekken zitten. Afwikkeling: een hardloopschoen met een lichte afwikkeling, d.w.z. dat de middenzool onder het topje van de teen een stuk dunner is dan onder de middenvoet, kan voor veel lopers prettiger lopen. Met name voorlopers met enige bewegingsbeperking in het grote teengewricht wikkelen daardoor makkelijker af.
Voetafwikkeling

De overgrote meerderheid van de lopers landt op de buitenzijde van de hak. In de steunfase kan de voet vervolgens naar binnen kantelen. Als dit laatste te ver gaat spreken we van overpronatie.

Hoe herken je overpronatie?
Als de middenzool van uw oude sportschoen aan de binnenzijde (mediaal) ingeklonken is, is dat een duidelijke aanwijzing voor overpronatie. Laat door een deskundig iemand naar uw loopstijl kijken, het liefst met video, zodat u het in slowmotion zelf ook kunt zien. Een lopende band om de loopstijl te laten bekijken is niet voor iedereen geschikt. Veel lopers gaan daar erg krampachtig op lopen.

Lopers die overproneren hebben een verhoogde kans op allerlei blessures zoals achillespees-, scheenbeen- en knieblessures. Zelfs rugklachten kunnen hierdoor veroorzaakt worden.

Koop de goede hardloopschoen
Een hardloopschoen tegen overpronatie heeft aan de binnenzijde materiaal wat iets minder in veert dan de rest van de dempende middenzool. Uiteraard is deze hardloopschoen alleen geschikt als je daadwerkelijk overproneert. Ben je een zgn. neutrale loper dan kan zo’n hardloopschoen verkeerd uitpakken.

Waar ga je de hardloopschoen voor gebruiken?
Voor op de weg kies je een hardloopschoen met grote schokabsorptie, voor in het bos liever een wat hardere hardloopschoen . Besef dat een te zachte hardloopschoen energieverlies oplevert. Ben je echter slecht getraind en heb je snel last van stijve spieren dan zal een zachtere hardloopschoen de voorkeur genieten. Erg persoonlijk dus.