Hardlopen in de herfst

Sokken
Tijdens de overgang naar de herfst, is het moeilijk om goede kleding te dragen. Gebruik vooral de kleding die past bij het ​​seizoen. Ongeschikte kleding is niet goed voor je motivatie. Je zult al snel merken dat het hardlopen het beste gaat in goede kleding lopen. Niet alleen de keuze van de jas en broek zijn belangrijk, even belangrijk is de onderkleding die u aandoet tijdens het hardlopen.

Onderkleding
Thermo onderkleding (bekende merken zijn: odlo en craft) zorgt er voor dat je het transpiratievocht goed kwijt raakte en houdt de warmte vast. Hierdoor blijft je lichaam droog en op de juiste temperatuur. Bij een katoenen t-shirt is dat niet haalbaar, omdat het veel vocht neemt op. Dit komt omdat katoen een holle natuurvezel is, die veel vocht kan absorberen. Bij kunststofvezels is dat niet het geval: deze zijn niet hol en nemen daarom ook minder vocht op, vochttransport is daarom ook beter. Bij erg koud weer kan je twee dunne thermoshirtje over elkaar te dragen. Tussen de lagen vormt zich een warm luchtlaagje.

Bovenkleding
Ook bij de bovenkleding is van belang dat deze goed ademend is, omdat anders het vocht van je lichaam niet goed wordt afgevoerd. Ook moet het winddicht en regenbestendig zijn. Een goed hardloopjack bevat deze drie eigenschappen. De stof waarvan het gemaakt is, is zo geweven dat het wel transpiratievocht door laat maar regendruppels niet. Dit komt omdat zweetpartikels in verhouding veel kleiner zijn dan regendruppels.

Kijk ook naar hardloopbroeken, sokken en naar regenkleding.

Nog enkele tips
· Vaak dragen hardlopers te veel kleding in de winter. Bij niet al te koud weer is een thermo hardloopshirt met lange mouwen meestal voldoende.

· Mocht je ondanks alle maatregelen toch ziek of verkouden worden dan ligt het in ieder geval niet aan je sportkleding, maar ben je mogelijk tegen een virus opgelopen of was je trainingsschema gewoon te zwaar. Zie ook: Hardloopkleding.

· Besteed in de winter meer tijd een de warming-up ter voorkoming van blessures.

· Als het erg koud is kan je ook thuis de warming-up doen.

· In de winterperiode kan je prima binnen trainen op een hardloopband. Voor meer info: Loopband.

· Wanneer je tijdens de wintermaanden in de sportschool op een loopband loopt kan je het beste zo nu en dan buiten trainen, omdat het lopen op een band net even anders is en daarom ten koste kan gaan van je looptechniek. Ook is het een plezierige afwisseling.

· Als er een harde gure wind staat is het een stuk kouder. Houdt rekening met deze extra koude omstandigheden door wat dikkers aan te doen. Zie ook: Gevoelstemperatuur.

· Probeer als het even kan de onbeschutte delen van je looprondje niet tegen de wind in te lopen.

· Omdat in de wintermaanden de nadruk ligt op lange rustige duurlopen, kan je in deze periode meer aandacht besteden aan lichte blessures. Doe eventueel meer Rekoefeningen en Spierversterkende oefeningen.

· Oppassen met gladheid. Draag eventueel hardloopschoenen met een wat grovere zool. Of Shoe Snow Grips onder je schoenen. Zie ook: Gezond en veilig hardlopen.

· Wanneer je tijdens de donkere en gure maanden minder wilt gaan lopen is dat geen probleem. Je Verlies aan conditie valt erg mee. Het beste kan je dan één keer per week een rustige (lange) duurloop doen en één keer wat harder: tempo 2 training of Vaartspel. Doe bij de rustige duurloop ook regelmatig op het laatst wat korte versnellinkjes van 100 m.

Geef een reactie